Verzuring (PH waarde van je lichaam)

Verzuring, wat zijn de oorzaken?

Er zijn heel veel oorzaken van verzuren. Een aantal oorzaken zal je logisch in de oren klinken maar er zullen zeker ook factoren bij zijn, waarvan je geen idee zult hebben dat ze een rol spelen bij het verzuren van je lichaam.

  • Slechte voeding, o.a. het gebruik van veel te veel verkeerde koolhydraten zoals suiker, wit meel, brood, pasta's, rijst enz. enz.
  • Overmatig alcohol- en suikergebruik; een keer een wijntje of iets lekkers bij de koffie hoeft geen enkel probleem te zijn. Het wordt pas risicovol als er dagelijks slechte koolhydraten in de vorm van suiker op het menu staan of je krijgt via kant-en-klaar maaltijden veel verborgen suikers binnen. Of als je echt dagelijks één of meer glazen alcohol nuttigt.
  • Slechte eetgewoontes, o.a. slecht kauwen, te snel eten. Dus niet alléén wát je eet is belangrijk, maar ook hóe je eet. Langzaam eten, goed kauwen, leg af en toe je mes en vork weg, neem eens een pauze met het eten. Kleine happen i.p.v. alles naar binnen schuiven, dat zijn allemaal zaken die een rol spelen.
  • Stress belasting; dit is zo'n factor waar je zelf niet altijd invloed op hebt. Zaken overkomen je soms gewoon. Je kunt stress niet sturen, of wat je meemaakt of niet meemaakt. Wat wel belangrijk is, is hoe je met de stress omgaat.
  • Milieu invloeden. Ook daar staan we allemaal bloot aan, of je nou wilt of niet.
  • Verminderde functie lever, nieren en longen waardoor afvalstoffen minder goed uitgescheiden worden
  • Te weinig beweging of juist overmatige sportactiviteiten
  • Roken
  • Crash diëten
  • Veroudering in zijn algemeenheid

Verzuring, wat zijn de gevolgen?

Stadium I:

  • Slaapstoornissen
  • Obstipatie
  • Zure oprispingen
  • Beslagen tong
  • Cariës
  • Witte plekjes in de mond
  • Infectie gevoeligheid
  • Huidproblemen
  • Spierkrampen
  • Depressie
  • Libidoverlies
  • Allergieën
  • Vermoeidheid

Negeer je de signalen van je lichaam dan (vaak is het onwetendheid) en gewoon verder gaat met dát te eten wat je at, zó te bewegen zoals je altijd al bewoog enz. enz., zal je uiteindelijk terechtkomen in stadium II.

Stadium II:

  • Diabetes type 2
  • Jicht
  • Hartinfarct
  • Reuma
  • Beroerte
  • Maagzweer
  • Botontkalking

Dit is niet wat je wilt. Gooi het roer om!

Wat te doen?

Waarom ontzuren van het lichaam?
Ontzuren betekent dat je je bewust bezighoudt met het afvoeren van zuren uit je lichaam. De zuren die je aanmaakt komen van verschillende kanten. Aan de ene kant komt het vanuit buitenaf, zoals vanuit je voedsel. Na de afbraak van vetzuren en eiwitten uit voeding blijven zuren over. Aan de andere kant komen zuren van binnenuit als het afvalproduct van het afsterven van oude cellen. Er zijn ook factoren die het proces van verzuring versnellen, zoals stress en intensieve lichaamsbeweging. 

Het lichaam heeft veel manieren om de zuurgraad constant te houden. Als er te veel zuur aanwezig is kan het worden uitgeplast, uitgezweet of uitgeademd. Of de zuren kunnen worden opgelost door een base. Een base is een stof waar het zuur zich aan kan binden, waardoor het volledig neutraal wordt. Door zelf goed op je eten te letten kan je jouw lichaam een handje helpen door actief bezig te zijn met je voedingspatroon en lifestyle.

Hoe ontzuur je je lichaam?
Een zuur-base evenwicht bereik je door evenwicht en door balans. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet. Vergeet niet dat je lichaam ook zuur werkende voedingsmiddelen zoals vis, peulvruchten en granen nodig heeft. Het is daarom van belang om een goede balans in je voedingspatroon te vinden. Ook kan het helpen om je levensstijl aan te passen. Zorg voor minder stress, voldoende rust en minder overmatig spierbelasting. Stoppen met roken helpt ook tegen het ontzuren van je lichaam. 

Nog enkele tips:

  • Je voedingspatroon aanpassen.
  • Indien nodig ontzurende supplementen gebruiken om daardoor de mineraalvoorraden aan te vullen.
  • Tijdens het eten goed kauwen zodat je speeksel, waarin enzymen zitten, goed vermengd wordt met het eten.
  • Veel zuiver water drinken.
  • Voldoende ontspanning nemen
  • Natuurlijke verzorgingsmiddelen gebruiken
  • Wees voorzichtig met verpakkingen die de hormoonhuishouding kunnen verstoren
  • Het innemen van tabletten of drinken van PH verhogende thee, bijvoorbeeld Alka

Je hoort vaak dat je niet veel eiwitten mag eten omdat je dan verzuurt, of omdat dit je nieren belast. Maar de vraag is niet hoeveel eiwitten je mag of kunt eten. De vraag is, hoeveel groente moet ik eten om te compenseren voor de verzurende voeding die ik al heb gegeten? En dus, hoeveel mineralen moet ik aan leveren om de zuur-base balans te behouden. Dit kun je heel gemakkelijk uitrekenen door te kijken naar de PRAL-waarde van een voedingsmiddel. PRAL is een afkorting voor 'Potential Renal Acid Load': de geschatte zuurbelasting op het lichaam per 100 gram voedingsmiddel. Een positieve waarde is gegeven aan producten die verzurend werken. Een negatieve waarde is gegeven aan voeding die een alkalisch effect heeft.

Eet je 100g van een product dat +10 is, dan moet je 100g eten van een product dat -10 is. Of 200g van een product dat -5 is om weer tot een evenwicht te komen. Het is erg moeilijk om gedurende de dag altijd op de 0 uit te komen. Een kleine disbalans hierin kan ons lichaam verdragen, maar wordt die disbalans te groot dan heeft dat effecten voor de gezondheid. Groente is dus niet alleen belangrijk voor de vitamines en mineralen, maar ook om de zuur-base balans in ons lichaam in stand te houden!

Bron: Jessevandervelde.com