vier B's voor welbehagen

Bloedsuiker

  • Het is erg belangrijk om gedurende de dag een gelijkmatig bloedsuikerniveau te houden: eet regelmatig en start altijd met een goed ontbijt. 
  • Het op nuchtere maag innemen van 2 eetlepels goede olie (visolie, hennepzaadolie, kokosolie)iedere ochtend zal het verlangen naar suiker doen afnemen. 
  • 2 gram kaneel per dag verlaagt het bloedsuiker; het bevat bovendien veel antioxidanten (meer dan 1 kilo tomaten) 
  • Gebruik lage koolhydraten/Lage GI (Glycemische Index)
  • Appelcider azijn, uien, knoflook, ingelegde/zure groenten (zoals augurken), citroensap en chroom stabiliseren het bloedsuiker.
  • Alles wat het bloedsuikerniveau stabiliseert zal bovendien een positief effect hebben op de vetverbranding.

Tip: Neem als ontbijt een kom havermout met een appel, banaan, dadels, goyibessen, chiazaad, wat kaneel en een flinke scheut hennepzaadolie of lijnzaadolie. Zoeten met kokosbloesemsuiker. Gezond, voedend en goed vullend.

Balans in de maaltijd

  • Vermijd zoveel mogelijk koolhydraten. Koolhydraten verhogen de insulineproductie, en insuline slaat vet op. 
  • Voedsel dat rijk aan proteïne is, houd je langer 'vol' en produceert bovendien glucagon, dat insuline tegenwerkt.
  • Eet volgens je metabolische type. (Wanneer je niet weet welk metabolisch type je bent, kun je dit uitvinden door 300 gr B3 vitamine (niacine) op nuchtere maag in te nemen. Wanneer je binnen 10 minuten een waarneembare reactie krijgt (zoals tintelingen, warm en een rood gezicht), heb je een snel metabolisme. Bij geen reactie na 30 minuten heb je een langzaam metabolisme. Hier kun je meer lezen over de verschillende metabolische lichaamstypes.

Betere kwaliteit

  • Vermijdt voorverwerkt voedsel en fastfood. Deze bevatten over het algemeen teveel suiker, zout en chemicaliën.
  • Vermijdt producten zoals "gemarineerde" kip.
  • Braad je voedsel liever in kokosolie dan in margarine, of zonnebloemolie. Gebruik nooit olijfolie voor het bakken in hoge temperaturen.
  • Eet altijd meergranenbrood, -spaghetti en -rijst. Of spelt. 100 gram van zetmeel bevat 50 gram suiker!
  • Gebruik de magnetron niet! Deze vernietigt vitaminen, mineralen en de structuur van het voedsel.
  • Kokosbloesemsuiker of stevia (een kruid uit Zuid-Amerika) zijn goede alternatieven voor suiker en kunstmatige zoetstoffen. 
  • Gebruik mineraalzout. Normaal zout bevat slechts natrium. Mineraalzout daarentegen bevat minder natrium en een verhoogd calcium- en magnesiumgehalte. Het verlaagt de bloeddruk en bindt geen vloeistoffen in het lichaam.

Bewuste levensstijl

  • Leer de signalen van je lichaam te begrijpen.
  • Wees je bewust van wat je eet en hoe je eet. Eet langzaam en met aandacht.
  • Vermijd suiker, margarine en de meeste melkproducten
  • Vermijd kant en klare producten in de supermarkt. 
  • Verdiep je eens in E-nummers (toevoegingen)
  • Eet zoveel mogelijk biologisch. Het liefst bij een natuurvoedingswinkel, maar in de supermarkt zijn ook veel biologische producten te koop.