Bewust ademen (oefening die je alleen doet)


Tijdens het liefdesspel worden onze zinnen vaak door gedachten geblokkeerd. Terwijl je aan het vrijen bent, bedenk je bijvoorbeeld plotseling: ‘Stel je voor dat hij de manier waarop ik reageer op zijn aanrakingen vervelend vindt.’ Of: ‘Wat zal ze van dat litteken op mijn buik vinden?’ Bewust ademen biedt je een gemakkelijke manier om van ongewenste gedachten af te komen en opnieuw contact te maken met je gevoelens. Je kunt het altijd en overal doen; het is praktisch onmogelijk om tegelijkertijd te denken en je op je ademhaling te concentreren.
 
Doel en nut van de oefening
Door deze oefening regelmatig te doen, zul je steeds sensueler worden. Je zult merken hoe je meer genot kunt ervaren door gevoeliger te worden voor wat er al is, in plaats van te blijven zoeken naar steeds intensere ervaringen. Je leert je fijner af te stemmen op je gewaarwordingen, ze te filteren en te versterken om je innerlijke geliefde te wekken.
 
Voorbereidingen
Hier volgen een paar praktische tips:
 
Kies plaats en tijd zo, dat je gedurende de oefening niet gestoord wordt. Het is belangrijk dat je alle dagelijkse activiteiten terzijde schuift, zodat je je volle aandacht aan de oefeningen kunt geven. Dit betekent niet alleen dat je er extra tijd voor uittrekt, maar vooral dat je het met toewijding doet: tijd voor jezelf, voor je geliefde, tijd voor extase.
Neem eerst een douche.
Neem vervolgens 10 minuten om te ontspannen, zodat je een overgang hebt van je dagelijkse leven naar de oefening. Zorg dat je gemakkelijke, loszittende kleding draagt, die buik noch borst in hun beweging belemmert.
Zorg voor veel frisse lucht in de ruimte waar je je oefeningen doet. Je kunt de oefeningen ook buiten doen, maar zorg er dan voor dat je warm genoeg gekleed bent, zodat je ontspannen kunt blijven.
 
Werkwijze
Ga gemakkelijk zitten en sluit je ogen. Doe een minuut lang helemaal niets. Probeer alleen te kijken naar wat zich achter je gesloten oogleden afspeelt. Tenzij je veel meditatie-ervaring hebt, zul je overspoeld worden door allerlei gedachten.
 
Misschien moet je plotseling denken aan een zakelijke afspraak, aan de ingrediënten voor het avondeten, of staat je ineens duidelijk voor de geest wat je had willen zeggen tegen iemand met wie je onenigheid had. Misschien zit je te dagdromen over je geliefde of een of andere hobby. Mogelijk vraag je je ook af of het tijd is om je ogen te openen en of je het wel goed doet.
 
Meestal worden wij zo door onze gedachten in beslag genomen, dat onze ademhaling oppervlakkig blijft en we ons niet bewust zijn van andere zaken, zoals gevoelens in ons lichaam, de atmosfeer in de kamer, de aanwezigheid van iemand anders.
 
Dit eerste, snelle experiment laat je zien hoe je normale dagelijkse leven is: je zit in je hoofd, houdt jezelf in leven via een minimale luchttoevoer en functioneert daardoor op een laag energie- en bewustzijnsniveau.
 
Herhaal nu het experiment. Ga in een gemakkelijke stoel zitten en sluit je ogen. Richt deze keer al je aandacht op je ademhaling in plaats van op je gedachten. Voel de frisse lucht bij de inademing door je neusgaten naar binnen gaan. Volg je adem door je borst en je buik. Voel de warme lucht bij het uitademen door je neus naar buiten gaan. Voel het zachte rijzen en dalen van je maag terwijl je in- en uitademt.
 
Kijk eens wat er gebeurt als je aandacht afdwaalt van je ademhaling. Je verliest je weer in de een of andere gedachte en bemerkt plotseling dat je een paar keer geademd hebt zonder je daarvan bewust te zijn. Je aandacht verslapt en je ademhaling wordt weer oppervlakkig en automatisch.
 
Ga iedere keer als dat gebeurt met je aandacht terug naar je ademhaling. Volg iedere ademteug omlaag tot in je onderbuik en weer omhoog, als je uitademt. Heb geduld en vertrouwen in jezelf. Het natuurlijke gevolg van aandachtig ademhalen is dat je in je lichaam komt in plaats van terug te gaan naar je hoofd, maar daar is oefening voor nodig. Noem elke seconde dat je bewust bij je ademhaling kunt blijven en elke keer dat je je weer instelt op bewust ademen, een succes.
 
Doe deze oefening net zo lang totdat je het verschil voelt tussen automatisch ademen met een vloed van gedachten, en bewust ademhalen zonder die gedachtestroom.
 
Opmerkingen
Heel wat mensen stappen bij deze oefeningen in een valkuil: ze proberen uit alle macht hun denken stop te zetten. Als het jou overkomt, denk er dan aan dat er een conflict in je hoofd ontstaat waar je waarschijnlijk slechts zware hoofdpijn aan overhoudt. Je gedachten kun je niet zomaar stopzetten door te besluiten er geen aandacht aan te schenken. Laat je hoofd maar denken en lach erom als je ontdekt dat je weer zit te malen over iets uit het verleden of in de toekomst en ga met je aandacht terug naar je ademhaling, naar het heden. Dat is alles wat je kunt doen en dat is genoeg.
 
Meer weten? Margot Anand, Tantra, een weg naar intimiteit en extase