Innige omhelzing


In een oefening in de tantra waaraan het hele lichaam deelneemt noemen we de innige omhelzing en je doet die als volgt: Ga ieder aan een kant van de ruimte tegenover elkaar staan en breng elkaar de hartengroet. Vervolgens wandel je langzaam naar elkaar toe, houd oogcontact en probeer zo ontspannen mogelijk te blijven. Adem diep en vol, maar zonder enige inspanning. Als je vlak voor elkaar staat, open je je armen met een verwelkomend gebaar, met de handpalmen naar elkaar toe geopend. Bij het aanraken nestel je je tegen elkaars borst en sla je langzaam en teder je armen om elkaar heen. Laat je handen voelen dat ze werkelijk vlees, botten en spieren voelen, zonder druk uit te oefenen. Het is niet de bedoeling dat je elkaar smoort, maar dat je elkaar met het hele lichaam omhelst. Ontspan je bekken en laat het naar voren kantelen, zodat je het bekken van je partner raakt. Leun ook met dijen en buik tegen elkaar aan. Probeer je knieën licht gebogen te houden, om je gevoel van evenwicht en aarding te vergroten. Ontspan je lichaam steeds meer, zodat je in elkaar kunt versmelten en je je vol vertrouwen aan de omhelzing kunt overgeven.
 
Na een minuut of twee begin je op je partners ademhaling te letten. Laat jouw eigen ademhaling één worden met die van je partner, zodat je samen zachtjes in- en uitademt. Heb je dat ritme te pakken en gaat het verder vanzelf, ga er dan nog een paar minuten mee door. Zo niet, wacht er dan mee tot je er wat meer ervaring in hebt. Je moet je er niet voor te hoeven inspannen.
 
In deze oefening gaat het erom elkaar te verwelkomen, te ontvangen, van elkaar te genieten en in elkaar op te gaan. Dat is de innige omhelzing. Eindig met een hartengroet.
 
Uit het boek Tantra, een weg naar intimiteit en extase van Margot Anand.